Hoe werkt het?

Wat meet de test?

De cPass test meet de aanwezigheid van functionele antistoffen tegen het coronavirus in het bloed. Deze antistoffen kunnen vanaf 6 weken na de infectie aangetoond worden. Daarvóór heeft het geen zin om op antistoffen te laten testen. Innatos, het bedrijf dat de testen uitvoert, houdt alle adviezen van de WHO aan, daarom kun je je pas laten testen als je tenminste 2 weken klachtenvrij bent.

Let op:

Tijdens ziekte is deze test niet bruikbaar, want dan heb je nog geen antistoffen. De test is vanaf ongeveer 6  weken na de infectie betrouwbaar. Dat betekent dat je de test op z’n vroegst 2 weken nadat je de laatste ziekteverschijnselen hebt gehad, kunt laten uitvoeren.

Welke testen worden gebruikt?

De stichting IMtest werkt samen met Innatoss. Innatoss is een geaccrediteerd laboratorium dat goedgekeurde CE/IVD gemarkeerde testen gebruikt van haar reguliere leveranciers.

Waarom Innatoss?

Omdat Innatoss een betrouwbare partner is in de regio waar de epidemie in Nederland begonnen is. Innatoss is een geaccrediteerd laboratorium en beschikt over de middelen en ervaring om deze testen juist uit te voeren. Voor de stichting is het belangrijk dat de gebruikte database AVG-proof is. En uiteraard dat de testen betrouwbaar zijn.

Innatoss heeft ervaring in testen bij infectieziekten en doet dit werk al jaren voor andere ziektes als Q-koorts en de ziekte van Lyme. Innatoss heeft een netwerk van leveranciers voor alle benodigde materialen om de testen af te nemen. Innatoss kent deze leveranciers en kan snel met ze schakelen. Het virus is snel, daarom moeten wij ook snel handelen.